De rol van een casemanager bij een conflict met de werkgever tijdens ziekte

Langdurig ziekteverzuim is voor zowel de werkgever als de werknemer geen prettige situatie. Natuurlijk proberen beide partijen er alles aan te doen om elkaar in dit proces tegemoet te komen. In sommige gevallen gaat dit echter mis en ontstaan er conflicten. Bijvoorbeeld wanneer één van beide partijen het niet eens is met het re-integratieproces of omdat er niet aan de afgesproken regels wordt gehouden.

Zodra iemand in conflict komt met zijn werknemer tijdens het ziekteproces, kan dit grote gevolgen hebben. Het is vaak iets waar ze zelf de energie niet meer voor hebben of waarbij ze niet zeker zijn of ze wel volledig in hun recht staan. Is het bijvoorbeeld mogelijk om het hogerop te zoeken en juridische hulp in te schakelen? In deze situatie speelt vooral de casemanager een zeer belangrijke rol. Maar wat is zijn of haar taak in deze situatie?

Aanspreekpunt van beide partijen


Er is veel vraag naar goede casemanagers verzuim. Dat is ook duidelijk zichtbaar als we de vacatures voor casemanager in de buurt bekijken. Niet zonder reden, want de casemanager vervult een zeer belangrijke rol in het ziekteproces. Deze onderzoekt niet alleen of beide partijen zich aan de regels houden, maar is ook het aanspreekpunt voor beide partijen.

De casemanager vervult dan ook een objectieve rol in het proces. Deze behartigt de belangen van beide partijen op basis van de wettelijke richtlijnen.

Als de werknemer dus met vragen zit of twijfelt over een goed verloop binnen dit proces, dan kan hij met die vragen terecht bij de casemanager. Indien er juridische stappen zijn ondernomen, kan de casemanager eventueel ook deze partijen te woord staan.

Deskundigenoordeel speelt belangrijke rol tijdens conflicten


Natuurlijk kan een casemanager niet overal antwoord op geven. Hierbij ontbreekt het soms aan ervaring en kennis. Wel kan hij in overleg met de werkgever en/of werknemer besluiten dat een ander deskundigenoordeel nodig is. Dit kan op de volgende punten worden aangevraagd:

  • Oordeel van objectieve buitenstaander over arbeidsongeschiktheid: het komt soms ook voor dat de werkgever of werknemer het niet eens is met het oordeel van de bedrijfsarts. Er kunnen dan vragen omtrent de arbeidsongeschiktheid van de werknemer ontstaan. In dat geval is het mogelijk om een second opinion aan te vragen. De werkgever ontvangt vervolgens het nieuwe eindoordeel. Daarin mag enkel een advies en indicatie over de duur van de arbeidsongeschiktheid staan, maar mogen verder geen medische details worden vrijgegeven.
  • Oordeel over passend werk: soms zijn werkgevers en werknemers het niet met elkaar eens als het gaat om het vinden van passend werk. Als één van de partijen niet gelooft dat passend werk gegeven kan worden, dan kan een andere deskundige onderzoeken of dit inderdaad het geval is.
  • Oordeel over het re-integratieproces: is de werkgever van mening dat de werknemer onvoldoende inspanning levert om succesvol te re-integreren? Dan kan een onafhankelijk onderzoek door het UWV worden uitgevoerd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *